Störande litteraturundervisning

Litteratur, ­demo­krati och värdegrundsarbete

Kommande titel

I avhandlingen Störande litteraturundervisning. Litteratur, ­demo­krati och värdegrundsarbete utforskar ­Louise Almqvist skönlitteraturens ­potential att möjlig­göra demokratiska diskussioner, med hjälp av ­queertemporala perspektiv och läsarrespons­teori. Avhandlingen behandlar sex skönlitterära verk, romaner såväl som bilderböcker, samt en mängd tidigare läsningar av böckerna; allt från forskning till forumkommentarer. De tidigare ­läsningarna kontrasteras mot varandra, samt störs av alternativa (queera) tolkningar. Sammantaget skisseras en litteraturundervisning som behandlar värdegrundsfrågor med syftet att aktivt utmana deltagarnas tolkningar och ge dem möjlighet att utöva demokrati. Avhandlingen bidrar med nya perspektiv på verken, på litteraturundervisning och på värdegrundsarbete.

Bandtyp

Mjukband

ISBN13

9789172477537

Recensionsdag

21 september 2024

Utgiven

2024

Genre ,
Serie

Om författaren

Louise Almqvist (f. 1993) är litteraturvetare med litteratur­­didaktisk inriktning vid Umeå universitet. Hennes forskningLäs mer »