Lyrikvännen 5/15

65 kr

Låt det inte gå att se igenom dikten

I somras rasade debatten om den svenska poesins status kontra den danska. Varför ger de stora förlagen i Sverige ut så få debutanter jämfört med Danmarks Gyldendal, frågade sig några. Men varför vill de unga poeterna bli curlade av Bonniers, undrade andra (redan curlade). Jo, för att det är då ens ”materiella möjligheter att verka inom litteraturen” ökar, som Gabriel ­Itkes-Sznap klokt påpekar (DN 10/8). Det är först när du hamnar under vingarna på något av de stora förlagen som du får reell tillgång till stipendier, kultursidor och allmän cred. Vi på Lyrikvännen vet och ingår ju också  i en sådan hierarki. Vi är stolta över vårt nya lyrikkritikblock, men hamnar lätt i gamla tankar om storförlagen som bärare av den mest relevanta poesiutgivningen, en sanning som kräver allt mer modifikation. Ja, faktum är att den här hösten når storförlagen nya bottennivåer när det gäller satsningar på poesi. Bonniers: 0 diktsamlingar, Norstedts: 1, Wahlström & Widstrand: 2, Natur & Kultur: 0. Ingen återväxt att tala om, ingen debutantsatsning från de ”fyra stora”. Det är dags att på allvar vända blicken åt andra håll, mot de små förlagen poesiutgivning.

Gabriel Itkes-­Sznap efterlyser i sin debattartikel en poesisyn där vi slutar kapitalisera på ”det nya” och inte bryr oss så mycket om kategorier som ­ålder, kön, nationalitet och stil. Han lyfter fram Eva-Stina Byggmästars dikt ”Diktfabriken 123” som ett utopiskt motexempel. I vår serie ”En poet, en dikt” utvecklar han sitt förhållande till Byggmästars dikt.

En fördjupning av debatten ger poeten och skribenten Oscar Nilsson Tornborg, som själv är utgiven på mindre förlag. Han berättar också öppen­hjärtigt om sina personliga erfarenheter av refuser, mot- och framgångar.

Men samtidigt som det är lätt att deppa ihop över bristande utrymme i de stora kanalerna finns det mycket att glädjas åt. Ett nytt nummer av Lyrikvännen innebär som alltid en inblick i något nytt poetiskt fält. ­Huvudtemat för det här numret är ungersk poesi. Fokus ligger på den samtida lyriken – sex starka och inbördes väldigt olika poeter introduceras, och flera av dem kommer till Bokmässan i Göteborg i höst där Ungern är fokusland. Daniel Gustafsson Pech, som översatt poeterna, för ett djuplodande samtal med tre av dem, Dénes Krusovszky, János Térey och Zsuzsa Csobánka. Det slog mig under arbetet med texterna att jag, samtidigt som jag lärde mig en massa om dessa poeter och deras syn på poesins roll i Ungern, också fick syn på något som gällde poesiklimatet här i Sverige. Likheter och skillnader utkristalliserades. Jag bär med mig en strof av Dénes Krusovszky, som säger något viktigt om poesins roll, inte som upphov till klick och massmedial cirkus, utan som bärare av något komplext och oväntat:

låt inga fönster finnas, och dikten,
låt det inte gå att se igenom den.

Annat i detta fullmatade nummer: Jonas Ellerström intervjuar absurdisten Bertil Pettersson, Michel Ekman skriver om finlandsvenska Tua ­Forsströms poesi, det blir översatta dikter och presentationer av János Pilinszky, ­Regina Derieva och Rustam Singh, svensk poesi av Maria Küchen och ­Agnes ­Lidbeck och en krönika om den ekopoetiska trenden i samtidspoesin ­signerad Ann Lingebrandt.

Och så är förstås, som du säkert redan har märkt, detta nummer ­premiären för vår nya form med luftigare sättning, större format och ett mer flexibelt utrymme för dikter av olika slag. Hoppas att du tycker om allt det nya och samtidigt känner igen dig.

Marie Pettersson

Bandtyp

Mjukband

ISBN13

9789172474291

Sidantal

112

Utgiven

2015

Genre